SEO er de seneste år blevet et omtalt fænomen med stor forståelse. Vi lever i en digital tilværelse og online tilstedeværelse er derfor af afgørende betydning for din virksomheds fremtid. Har du derfor endnu ikke beskæftiget dig med SEO endnu, guider vi dig her til hvordan du kommer bedst fra start.
Over 80 procent af forbrugere bruger Google som søgemaskine inden de foretager en købsbeslutning. Det er derfor vigtigt at rangere højt i søgefeltet for at skabe mere trafik til din hjemmeside og derved øge afsætningen. Til dette gøres brug af SEO.
Begrebet SEO
SEO er en forkortelse for søgemaskineoptimering og hjælper dig med at være til stede på de søgeord din potentielle kunder søger efter. Der er stor konkurrence om de forskellige søgeord, og det er derfor vigtigt at have styr på sin seo for ikke at blive overskygget af øvrige spillere på markedet. SEO er en organisk måde som skaber langt større tiltro blandt forbrugere end betalte reklamer. Det er derfor en langsigtet investering, som bør udføres omhyggeligt og velovervejet.
Søgeordsanalyse
Der findes mange forskellige grene inden for søkemotoroptimalisering og visse områder vil kræve mere professionel hjælp. Du kan dog selv starte med at yde en indsats ved at foretage en analyse af, hvilke søgeord der giver flest månedlige søgninger, og som derved vil være relevante at satse og optimere mod. I visse tilfælde kan det være en god ide at kombinere de populære ord med nogle mere unikke for at skille sig ud fra mængden.
Skab fængende tekster
Produktbeskrivelser eller anden tekst der indgår på hjemmesiden, skal være fyldestgørende og interessante, således at flere forbrugeres lokkes ind på siden. Derudover skal teksterne indeholde de korrekte søgeord og have en overensstemmende overskrift eller titel. Hvis du har mulighed for løbende at opdatere med nye og relevante indlæg vil dette også være en fordel. Google sætter pris på hjemmesider som fremstår som aktive og er uden sproglige og grammatiske fejl.
Tilknyt sociale medier
Et sidste begyndende step kan være at tilknytte sine sociale medier til hjemmesiden. Dette kan hjælpe til at hjemmesiden hurtigere bliver indekseret i søgemaskinerne, fordi at folk gennem de sociale medier vil blive videreført til hjemmesiden. Hermed skabes der hurtigere værdi. Hvis du har en blog, kan du eventuelt for hver gang du har postet et nyt indlæg, linke til siden således at folk automatisk linkes direkte videre til indholdet.